Witajcie Moi Drodzy,
ponownie spotykamy się na naszym blogu. Nie ukrywam, że zdecydowanie wolałabym spotkać się z Wami w klasie...., no ale cóż ...
Proszę, otwórzcie zeszyty ( gramatyka), zapiszcie temat lekcji, datę na marginesie.
Temat: Imiesłowy przymiotnikowe
https://www.youtube.com/watch?v=u1D8A8CF7N4&ab_channel=AdamSmilowski
Nowa wiadomość
• Imiesłowy to nieosobowe formy czasownika, czyli takie, które nie odmieniają się przez osoby. Dzielimy je na: imiesłowy przymiotnikowe i imiesłowy przysłówkowe.
• Imiesłowy przymiotnikowe przypominają przymiotniki, ponieważ:
– odpowiadają na pytania jaki?, jaka?, jakie?,
– odmieniają się przez przypadki, liczby i rodzaje.
• Wyróżniamy imiesłowy przymiotnikowe czynne i imiesłowy przymiotnikowe bierne.
Imiesłowy przymiotnikowe czynne
• nazywają cechy związane z aktywnym wykonywaniem czynności lub ze znajdowaniem się w określonym stanie,
• są zakończone na -ący, -ąca, -ące.
Przykłady:
czytająca dziewczyna (= dziewczyna, która właśnie czyta)
jedzący chłopak (= chłopak, który właśnie je)
uśmiechające się dzieci (= dzieci, które właśnie się uśmiechają)
Imiesłowy przymiotnikowe bierne
• nazywają cechy związane z biernym uleganiem czynnościom lub stanom,
• są zakończone na: -ny, -na, -ne lub -ty, -ta, -te.
Przykłady:
czytany list (= taki, który podlega czynności czytania)
jedzona potrawa (= taka, która podlega czynności jedzenia)
uśmiechnięte dzieci (= takie, których wygląd
Ćwiczenia
1. Wskaż w podanym tekście imiesłowy przymiotnikowe. Które z nich to imiesłowy przymiotnikowe czynne, a które – bierne?
Ten szybko biegnący chłopak to Tomek – mój przyjaciel. W zeszłym roku miał wypadek na nartach – został kontuzjowany. Możecie sobie wyobrazić, co to oznacza dla sportowca – był niepogodzony z tą sytuacją! Na szczęście Tomek ma silny charakter i jest wytrwały – z uporem ćwiczył podczas rehabilitacji, by odzyskać sprawność. Z całą pewnością mogę powiedzieć, że jest osobą walczącą o swoje marzenia i pasje. Dzięki temu dzisiaj znowu jest podziwianym biegaczem, wymagającym od siebie coraz to większych osiągnięć sportowych.
• Określ przypadek, liczbę i rodzaj imiesłowów występujących w zdaniach.
Gramatyka w praktyce
W zdaniach imiesłowy przymiotnikowe występują w funkcji przydawki – są określeniem rzeczownika. Pozwalają w krótszej formie przekazać informację, którą moglibyśmy wyrazić zdaniem.
Przykłady:
Dziewczynka, która tańczy, to moja siostra. Tańcząca dziewczynka to moja siostra;
Potknął się o plecak, który ktoś postawił w przejściu. Potknął się o postawiony w przejściu plecak.
Imiesłowy przymiotnikowe bierne bardzo często nazywają stany (np. przestraszony, zamyślona) i właściwości (np. poplamiony, wyschnięty).
2. Przekształć podane zdania tak, aby zastąpić każdy wyróżniony czasownik imiesłowem przymiotnikowym czynnym lub biernym.
Prosimy osoby, które biorą udział w konkursie, o zgłoszenie się do rejestracji przy wejściu do skateparku.
Wszyscy, którzy oglądają zawody, muszą zachować bezpieczną odległość.
Sprzęt, który ktoś zostawił na ławce, jest do odebrania przy stoliku sędziów.
Gramatyka w praktyce
Stosując imiesłowy przymiotnikowe, możemy unikać błędów stylistycznych polegających na powtarzaniu tych samych wyrazów.
Przykład:
Chłopiec, który biegł na końcu, potknął się o korzeń, który wystawał z ziemi.
Chłopiec, który biegł na końcu, potknął się o wystający z ziemi korzeń.
3. Przekształć zdania tak, aby nie powtarzać zaimka który. Zastosuj odpowiednie imiesłowy.
Lena założyła sukienkę, którą przysłała jej ciocia, która mieszka w Australii.
Obserwowałem kota, który bawił się zabawką, którą zrobiłem na lekcji techniki.
Wszyscy pamiętamy bramkę, którą strzelił Bartek w meczu, który rozegraliśmy z VII b
Nowa wiadomość
Imiesłowy przymiotnikowe czynne tworzymy od czasowników niedokonanych, natomiast imiesłowy przymiotnikowe bierne możemy utworzyć zarówno od czasowników niedokonanych, jak i dokonanych. Przykłady:
grać (czasownik niedokonany)
Dziewczyna grająca na ukulele. (imiesłów przymiotnikowy czynny);
Co było wczoraj grane w radiu? (imiesłów przymiotnikowy bierny)
zagrać (czasownik dokonany)
Utwór został zagrany aż cztery razy. (imiesłów przymiotnikowy bierny)
Nowa wiadomość
Imiesłowy przymiotnikowe bierne tworzymy od czasowników przechodnich, czyli takich, które tworzą stronę bierną.
Przykłady:
Zdałam egzamin. Egzamin został przeze mnie zdany. zdać (czasownik przechodni)
zdany (imiesłów przymiotnikowy bierny)
4. Przekształć wypowiedzenia tak, aby zastąpić podkreślone czasowniki imiesłowami przymiotnikowymi. Nazwij utworzone imiesłowy.
Muszę się wybrać na film, który wchodzi w tym tygodniu do kin.
Aktorka, która w nim występuje, jest naprawdę utalentowana.
5. Uzupełnij w zeszycie zdanie, wpisując odpowiedzi spośród oznaczonych literami A i B oraz oznaczonych literami C i D.
W wypowiedzeniu Zmęczony zawodnik wytrwale biegł do mety. Podkreślony wyraz to A/B, który został utworzony od czasownika C/D.
A. imiesłów przymiotnikowy czynny C. dokonanego
B. imiesłów przymiotnikowy bierny D. niedokonanego
Gramatyka w praktyce
Nie wszystkie wyrazy, które odmieniają się przez przypadki, liczby i rodzaje oraz mają zakończenie -ący, to imiesłowy.
Przykładowo interesujący (film) i gorąca (herbata) to po prostu przymiotniki.
W razie wątpliwości, czy dany wyraz jest przymiotnikiem, czy imiesłowem, zastanów się, czy odpowiada on na jedno z pytań odnoszących się do czynności lub stanów: co robiący? w jakim stanie się znajdujący?.
Jeśli tak, to zapewne masz do czynienia z imiesłowem przymiotnikowym, a nie z przymiotnikiem.
Przykłady: uczniowie interesujący się sportem (co robiący?) – czyli uczniowie, którzy (co robią?) interesują się sportem interesujący film (jaki?) – czyli film, który budzi (co?) zainteresowanie ?
6. W którym z podanych przykładów słowo niewyparzony jest przymiotnikiem, a w którym – imiesłowem?
Piotr znów skomentował dosadnie jej pomyłkę – ma niewyparzony język.
Ten słoik jest niewyparzony – przed włożeniem konfitury musisz go zalać wrzątkiem!
Proszę, wykonajcie powyższe ćwiczenia. Sprawdzimy je wspólnie na lekcji on- line.
Powodzenia😊
Daria O 7a
OdpowiedzUsuńLuiza P 7a
OdpowiedzUsuńKornelia S 7a
OdpowiedzUsuńKarolina Ż.7a
OdpowiedzUsuńMaja K. 7a
OdpowiedzUsuńMarcelina Król VII a :)
OdpowiedzUsuńZachary Zabielski 7a
OdpowiedzUsuńCzarek z 7a
OdpowiedzUsuńUla K 7a
OdpowiedzUsuńNikola Matalewska 7a
OdpowiedzUsuńNatalia D 7a
OdpowiedzUsuńSambor W 7a
OdpowiedzUsuńBartek P 7a
OdpowiedzUsuńNatalia K 7a
OdpowiedzUsuńJestem obecny Alan.R 7a
OdpowiedzUsuńUrszula S. 7a
OdpowiedzUsuńJakub K 7a
OdpowiedzUsuńKamil K 7a
OdpowiedzUsuńWanesa E 7a
OdpowiedzUsuńNatalia D 7a
OdpowiedzUsuń