Temat: Imiesłowy przysłówkowe
https://www.youtube.com/watch?v=XtaUS-f37pE&ab_channel=NowyObywatel
Notatka w zeszycie
Imiesłowy przysłówkowe to nieosobowe i nieodmienne formy czasownika, które przypominają przysłówki i odpowiadają na pytania jak?, kiedy?.
Wyróżniamy imiesłowy przysłówkowe współczesne i imiesłowy przysłówkowe uprzednie.
Imiesłowy przysłówkowe współczesne
• nazywają czynności lub stany, które są równoczesne z innymi czynnościami lub stanami,
• są zakończone na -ąc.
Przykłady: Czytając książkę, piła kakao. (= w tym samym czasie czytała książkę i piła kakao)
Kąpiąc psa, rozmawiała z mamą. (= w tym samym czasie kąpała psa i rozmawiała z mamą)
Imiesłowy przysłówkowe uprzednie
• nazywają czynności lub stany wcześniejsze od innych czynności lub stanów,
• są zakończone na -wszy, -łszy.
Przykłady: Przeczytawszy książkę, wypiła kakao. (= najpierw przeczytała książkę, potem wypiła kakao)
Wykąpawszy psa, porozmawiała z mamą. (= najpierw wykąpała psa, potem porozmawiała z mamą)
Uwaga!
Imiesłów przysłówkowy uprzedni jest obecnie używany bardzo rzadko, a w nieoficjalnej polszczyźnie w zasadzie nie występuje.
Ćwiczenie 1.
Uzupełnij zdania odpowiednimi imiesłowami przysłówkowymi utworzonymi od czasowników podanych w nawiasach.
- (Kupować) spodnie, poprosił sprzedawczynię o radę.
- (Zakupić) prezent dla przyjaciela, Kuba udał się na przyjęcie.
- (Dzwonić) po taksówkę, Magda pakowała ostatnie rzeczy do walizki.
- (Zadzwonić) do restauracji, zarezerwowała stolik dla gości
- Od jakich czasowników – dokonanych czy niedokonanych – tworzy się imiesłowy przysłówkowe współczesne, a od jakich – uprzednie?
Imiesłowy przysłówkowe współczesne tworzymy od czasowników niedokonanych, a imiesłowy przysłówkowe uprzednie – od czasowników dokonanych. .
Ćwiczenie 2.
Przekształć podane zdania, zastępując wyróżnione słowa imiesłowami przysłówkowymi współczesnymi lub uprzednimi. Pamiętaj o zamianie spójników na przecinki.
Zuza wstała wcześnie rano i wybrała się na wycieczkę rowerową. Jechała przez las i podziwiała widoki. Dotarła do leśniczówki i zatrzymała się na krótki odpoczynek. Leżała na polanie i jadła poziomki.
• Porównaj oba teksty i powiedz, jak zmiana form osobowych na imiesłowy wpłynęła na charakter wypowiedzi.
Ćwiczenie 3.
Od jakich czasowników utworzono imiesłowy występujące w podanych zdaniach? Określ aspekt tych czasowników.
Odłożywszy telefon, wróciła do czytania książki.
Odkładając telefon, przyglądała się widokowi za oknem.
Usłyszawszy budzik, z ciężkim westchnieniem wstała.
Umywszy zęby, szybko się ubrała.
Myjąc zęby, przeglądała się w lustrze.
Proszę, wykonajcie powyższe ćwiczenia. Sprawdzimy je wspólnie na lekcji on- line.
Powodzenia😊
Urszula S 7a
OdpowiedzUsuńSambor W 7a
OdpowiedzUsuńDaria O 7a
OdpowiedzUsuńMarcelina Król VII a :)
OdpowiedzUsuńWiktoria P 7a :(
OdpowiedzUsuńKarolina Żardecka 7a
OdpowiedzUsuńUrszula K 7a
OdpowiedzUsuńLuiza P 7a
OdpowiedzUsuńAnhelina Zhuk 7A
OdpowiedzUsuńKornelia S 7a
OdpowiedzUsuńNatalia K 7a
OdpowiedzUsuńNatalia D 7a
OdpowiedzUsuń:)
OdpowiedzUsuńAlan Rucki 7a :)
OdpowiedzUsuńMaryna Z 7a
OdpowiedzUsuńZachary Z 7a
OdpowiedzUsuńNikola M 7a
OdpowiedzUsuńKamil K 7a
OdpowiedzUsuńWanesa E 7a
OdpowiedzUsuńJakub K 7A
OdpowiedzUsuńCzarek
OdpowiedzUsuń.
OdpowiedzUsuńBartek P 7a
OdpowiedzUsuń