to już kolejny dzień lekcji na odległość. Myślę, że się nie nudzicie i jak zawsze doskonale sobie dajecie radę.
Zapraszam Was do kolejnych powtórek i utrwaleń wiadomości z języka polskiego.
UWAGA!
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?
Serdecznie Was zachęcam.
Klasa IV A
Otwórzcie zeszyty ( Ci co mają, bo część zeszytów jest w klasie), zapiszcie w gramatyce kolejną lekcję, temat i datę na marginesie.Jeżeli ktoś nie ma zeszytu, to jeżeli ma taką możliwość w domu, to może wydrukować sobie karty pracy, które dzisiaj dla Was przygotowałam. Jeżeli takiej możliwości nie macie, to nie denerwujcie się, zróbcie to na oddzielnych kartkach, a po powrocie do szkoły wkleimy je do zeszytu.
Temat: Odmiana rzeczownika - ćwiczenia utrwalające
Karta pracy
1. Uzupełnij
wiersz odpowiednimi formami rzeczownika sowa. Obok każdej formy napisz
pytanie, na które ona odpowiada. Zapisz także odpowiednią nazwę przypadka.
„Mądra sowa”
Z wszystkich ptaków
tylko sowa kto? co? Mianownik
odpowiedzieć jest gotowa
na pytania bardzo trudne. .............................................................
Zamiast czytać książki
nudne, .............................................................
każdy zwraca się do ........................... . .............................................................
No i wszelki problem z
głowy! .............................................................
I tak ptaki mądrej .............................................................
dają wciąż do
rozwiązania .............................................................
i zagadki, i zadania. .............................................................
Ach – te lekkomyślne
ptaki! .............................................................
Toż zamęczyć są gotowe .............................................................
naszą bardzo mądrą
............................ . .............................................................
Nawet nie pomyśli taki, .............................................................
że z tą
.......................... źle być może, .............................................................
jeśli jej ktoś nie
pomoże. .............................................................
Lecz o
................................ wieść wciąż krąży, .............................................................
że da radę i że zdąży, .............................................................
że jej znana wiedza
wszelka... .............................................................
Mądra
.........................! Jesteś wielka! .............................................................
2. Wpisz do krzyżówki podane wyrazy w odpowiednich formach.
Następnie wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.
1.
| ||||||||||||||||
2.
| ||||||||||||||||
3.
| ||||||||||||||||
4.
| ||||||||||||||||
5.
| ||||||||||||||||
6.
| ||||||||||||||||
7.
| ||||||||||||||||
8.
| ||||||||||||||||
9.
| ||||||||||||||||
10.
| ||||||||||||||||
1. rzodkiewka – narzędnik, liczba mnoga
2. wiewiórka – miejscownik, liczba pojedyncza
3. krokodyl – celownik, liczba mnoga
4. kolczyk – dopełniacz, liczba mnoga
5. wojownik – narzędnik, liczba pojedyncza
6. kontrabas – miejscownik, liczba pojedyncza
7. zagadka – dopełniacz, liczba mnoga
8. chłopczyk – biernik, liczba pojedyncza
9. akacja – celownik, liczba pojedyncza
10. opalenizna –
biernik, liczba pojedyncza
Temat: Przymiotnik i jego odmiana
Wykonaj ćwiczenia
1. Określ przypadek podanych rzeczowników. Następnie do każdego z rzeczowników
dopisz przymiotniki i określ ich przypadek. Uzupełnij wniosek.
Przykład:
rowerem (przypadek rzeczownika: N.); ładnym (przypadek przymiotnika:
N.)
rowerem
książce (przypadek: ____); ________ (przypadek przymiotnika:______) książce
piłki (przypadek: ____); ________ (przypadek przymiotnika:______) piłki
wiewiórce (przypadek: ____); ________ (przypadek przymiotnika:______) wiewórce
człowieka (przypadek: ____); ________ (przypadek przymiotnika:______) człowieka
Wniosek: Rzeczownik i określający go przymiotnik mają ________________ przypadek.
2. Uzupełnij zdania przymiotnikiem wraz z rzeczownikiem odpowiadającymi na
pytania postawione w nawiasach. Określ przypadek rzeczownika i przymiotnika.
• Paweł widział (kogo?) ________________. przypadek: _____________
• Paweł widział (co?) __________________. przypadek: _____________
• Przyjaźnię się z (kim?) _________________. przypadek: ____________
• Przyjaźnię się z (czym?) ________________. przypadek: ___________
UWAGA!
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?
Serdecznie Was zachęcam.
Klasa VI A
Temat: Od Pagórka do Samotnej Góry - porządkujemy wydarzenia
Moi Drodzy napiszę Wam ramowy plan wydarzeń, jednakże nie będzie on ułożony chronologicznie, toteż Wasze zadanie będzie polegało na tym, abyście przepisali do zeszytu prawidłowo ( chronologicznie) ułożony plan wydarzeń.
Życzę udanej zabawy!
Plan wydarzeń
Przeprawa przez jezioro i rzekę pod Samotną Górę.
Pomoc niewidzialnego Bilba.
Spotkanie Bilba z Gollumem i pojedynek na zagadki zakończony przegraną dziwnego mieszkańca jaskini.
Dalsza wędrówka i zasadzka wilków.
Przybycie krasnoludów do norki hobbita i wtajemniczenie go w plan dalekiej wyprawy.
Odwiedziny Gandalfa.
Dotarcie do doliny Rivendell zamieszkanej przez elfy.
Uratowanie wędrowców przez Gandalfa i śmierć władcy goblinów.
Odczytanie znaków runicznych przez Elronda.
W rękach trollów.
Pomoc Gandalfa - zamienienie olbrzymów w kamienie.
Odnalezienie w podziemnej siedzibie trollów mieczy: Orkrista i Glamdringa.
Uwolnienie krasnoludów przez Bilba i ucieczka w beczkach zrzuconych w nurt Leśnej Rzeki.
Ucieczka przed rozwścieczonymi potworami i zaginięcie Bilba w jaskini.
Odnalezienie czarodziejskiego pierścienia.
Pościg czarnego potwora za niewidzialnym hobbitem.
Gościna u ludzi mieszkających w Mieście na Jeziorze.
Ucieczka Bilba z jaskini i dotarcie do przyjaciół.
Pomoc orłów.
Gościna u Beorna i niezwykła opowieść Gandalfa.
Pomoc człowieka - niedźwiedzia w dalszej wędrówce.
Krasnoludy w pajęczej sieci.
W więzieniu leśnych elfów.
Spotkanie w gospodzie Pod Zielonym Smokiem i początek podróży.
Wędrowcy w Górach Mglistych.
Pechowa dla Bombura przeprawa przez czarną wodę.
Rozstanie wędrowców z czarodziejem u progu Mrocznej Puszczy.
UWAGA!
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?
Serdecznie Was zachęcam.
Klasa VI F
Temat: J. R. R. Tolkien - twórca hobbitów. Poznajemy życie i twórczość pisarza.
Poszukaj w dostępnych Ci źródłach informacji na temat życia i twórczości J. R. R. Tolkiena.
Zwróć uwagę na:
1. Gdzie i kiedy urodził się J.R.R.Tolkien?
2. Co sprawiło, że przyszedł na świat w tak odległym miejscu?
3. Jak wspomina swoje dzieciństwo w Afryce?
4. Czy pająki z Mrocznej Krainy mają coś wspólnego z dzieciństwem?
5. Dlaczego matka Tolkiena postanowiła wrócić z nim i jego bratem do Anglii?
6. Jak J.R.R. Tolkien wpadł na pomysł napisania " Hobbita"?
Napisz krótką i wyczerpująca notatkę ( pamiętaj o akapitach).
UWAGA!
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?
Serdecznie Was zachęcam.
Klasa VI A
Moi Drodzy, wg planu macie dzisiaj godzinę wychowawczą. W związku z tym proszę Was pomyślcie lub zapiszcie na kartkach jak spędzacie czas wolny? Po powrocie do Szkoły zbierzemy wszystkie propozycje i zrobimy plakat.
Powodzenia i miłego czasu wolnego!
Zadanie zrobione!
OdpowiedzUsuńOlaf Krzyżaniak kl.6f