środa, 18 marca 2020

Lekcja 3

Witam Was Moi Drodzy,
to już kolejny dzień  lekcji na odległość. Myślę, że się nie nudzicie i jak zawsze doskonale sobie dajecie radę.
Zapraszam Was do kolejnych powtórek i utrwaleń wiadomości z języka polskiego.


UWAGA! 
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział? 
Serdecznie Was zachęcam.


Klasa IV A

Otwórzcie zeszyty ( Ci co mają, bo część zeszytów jest w klasie), zapiszcie  w gramatyce kolejną lekcję, temat i datę na marginesie.Jeżeli ktoś nie ma zeszytu, to jeżeli ma taką możliwość w domu, to może wydrukować sobie karty pracy, które dzisiaj dla Was przygotowałam. Jeżeli takiej możliwości nie macie, to nie denerwujcie się, zróbcie to na oddzielnych kartkach, a po powrocie do szkoły wkleimy je do zeszytu.


Temat: Odmiana rzeczownika - ćwiczenia utrwalające





Karta pracy

1. Uzupełnij wiersz odpowiednimi formami rzeczownika sowa. Obok każdej formy napisz pytanie, na które ona odpowiada. Zapisz także odpowiednią nazwę przypadka.

„Mądra sowa”

Z wszystkich ptaków tylko sowa                                         kto? co?                      Mianownik
odpowiedzieć jest gotowa na pytania bardzo trudne.          .............................................................
Zamiast czytać książki nudne,                                              .............................................................
każdy zwraca się do ........................... .                                .............................................................
No i wszelki problem z głowy!                                             .............................................................
I tak ptaki mądrej                                                                  .............................................................
dają wciąż do rozwiązania                                                    .............................................................
i zagadki, i zadania.                                                              .............................................................
Ach – te lekkomyślne ptaki!                                                 .............................................................
Toż zamęczyć są gotowe                                                      .............................................................
naszą bardzo mądrą ............................ .                               .............................................................
Nawet nie pomyśli taki,                                                        .............................................................
że z tą .......................... źle być może,                                  .............................................................
jeśli jej ktoś nie pomoże.                                                       .............................................................
Lecz o ................................ wieść wciąż krąży,                   .............................................................
że da radę i że zdąży,                                                            .............................................................
że jej znana wiedza wszelka...                                              .............................................................
Mądra .........................! Jesteś wielka!                                 .............................................................


2. Wpisz do krzyżówki podane wyrazy w odpowiednich formach. Następnie wyjaśnij znaczenie otrzymanego hasła.






1.

















2.















3.



















4.














5.



















6.















7.












8.
















9.

















10.












1. rzodkiewka – narzędnik, liczba mnoga
2. wiewiórka – miejscownik, liczba pojedyncza
3. krokodyl – celownik, liczba mnoga
4. kolczyk – dopełniacz, liczba mnoga
5. wojownik – narzędnik, liczba pojedyncza
6. kontrabas – miejscownik, liczba pojedyncza
7. zagadka – dopełniacz, liczba mnoga
8. chłopczyk – biernik, liczba pojedyncza
9. akacja – celownik, liczba pojedyncza
10. opalenizna – biernik, liczba pojedyncza




Temat: Przymiotnik i jego odmiana


Wykonaj ćwiczenia

1. Określ przypadek podanych rzeczowników. Następnie do każdego z rzeczowników dopisz przymiotniki i określ ich przypadek. Uzupełnij wniosek. 

Przykład:
rowerem (przypadek rzeczownika: N.); ładnym (przypadek przymiotnika: N.)
rowerem

książce (przypadek: ____); ________ (przypadek przymiotnika:______) książce 

piłki (przypadek: ____); ________ (przypadek przymiotnika:______) piłki 

wiewiórce (przypadek: ____); ________ (przypadek przymiotnika:______) wiewórce 

człowieka (przypadek: ____); ________ (przypadek przymiotnika:______) człowieka 

Wniosek: Rzeczownik i określający go przymiotnik mają ________________ przypadek. 


2. Uzupełnij zdania przymiotnikiem wraz z rzeczownikiem odpowiadającymi na pytania postawione w nawiasach. Określ przypadek rzeczownika i przymiotnika. 

• Paweł widział (kogo?) ________________. przypadek: _____________ 
• Paweł widział (co?) __________________. przypadek: _____________ 
• Przyjaźnię się z (kim?) _________________. przypadek: ____________ 
• Przyjaźnię się z (czym?) ________________. przypadek: ___________ 



UWAGA! 
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?

Serdecznie Was zachęcam.

Klasa VI A

Temat: Od Pagórka do Samotnej Góry - porządkujemy wydarzenia


Moi Drodzy napiszę Wam ramowy plan wydarzeń, jednakże nie będzie on ułożony chronologicznie, toteż Wasze zadanie będzie polegało na tym, abyście przepisali do zeszytu prawidłowo ( chronologicznie) ułożony plan wydarzeń.
Życzę udanej zabawy!


Plan wydarzeń

Przeprawa przez jezioro i rzekę pod Samotną Górę.

Pomoc niewidzialnego Bilba.

Spotkanie Bilba z Gollumem i pojedynek na zagadki zakończony przegraną dziwnego mieszkańca jaskini.

Dalsza wędrówka i zasadzka wilków.

Przybycie krasnoludów do norki hobbita i wtajemniczenie go w plan dalekiej wyprawy.
Odwiedziny Gandalfa.

Dotarcie do doliny Rivendell zamieszkanej przez elfy.

Uratowanie wędrowców przez Gandalfa i śmierć władcy goblinów.

Odczytanie znaków runicznych przez Elronda.

W rękach trollów.

Pomoc Gandalfa - zamienienie olbrzymów w kamienie.

Odnalezienie w podziemnej siedzibie trollów mieczy: Orkrista i Glamdringa.

Uwolnienie krasnoludów przez Bilba i ucieczka w beczkach zrzuconych w nurt Leśnej Rzeki.

Ucieczka przed rozwścieczonymi potworami i zaginięcie Bilba w jaskini.

Odnalezienie czarodziejskiego pierścienia.

Pościg czarnego potwora za niewidzialnym hobbitem.

Gościna u ludzi mieszkających w Mieście na Jeziorze.

Ucieczka Bilba z jaskini i dotarcie do przyjaciół.

Pomoc orłów.

Gościna u Beorna i niezwykła opowieść Gandalfa.

Pomoc człowieka  - niedźwiedzia w dalszej wędrówce.

Krasnoludy w pajęczej sieci.

W więzieniu leśnych elfów.

Spotkanie w gospodzie Pod Zielonym Smokiem i początek podróży.

Wędrowcy w Górach Mglistych.

Pechowa dla Bombura przeprawa przez czarną wodę.

Rozstanie wędrowców z czarodziejem u progu Mrocznej Puszczy.


UWAGA! 
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?

Serdecznie Was zachęcam.

Klasa VI F



Temat:  J. R. R. Tolkien - twórca hobbitów. Poznajemy życie i twórczość pisarza.



Poszukaj w dostępnych Ci źródłach informacji na temat  życia i twórczości J. R. R. Tolkiena.
Zwróć uwagę na:
1. Gdzie i kiedy urodził się J.R.R.Tolkien?
2. Co sprawiło, że przyszedł na świat w tak odległym miejscu?
3. Jak wspomina swoje dzieciństwo w Afryce?
4. Czy pająki z Mrocznej Krainy mają coś wspólnego z dzieciństwem?
5. Dlaczego matka Tolkiena postanowiła wrócić z nim i jego bratem do Anglii?
6. Jak J.R.R. Tolkien wpadł na pomysł napisania  " Hobbita"?

Napisz krótką i wyczerpująca notatkę ( pamiętaj o akapitach).




UWAGA! 
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?

Serdecznie Was zachęcam.

Klasa VI A

Moi Drodzy, wg planu macie dzisiaj godzinę wychowawczą. W związku z tym proszę Was  pomyślcie lub zapiszcie na kartkach jak spędzacie czas wolny? Po powrocie do Szkoły zbierzemy wszystkie propozycje i zrobimy plakat.
Powodzenia i miłego czasu wolnego!



1 komentarz: