czwartek, 19 marca 2020

Lekcja 4

Witajcie Moi Drodzy, 
mam nadzieję, że nieźle sobie dajecie radę z lekcjami na odległość?
W takim razie kontynuujemy kolejny dzień powtarzania i utrwalania wiadomości...
Powodzenia i miłej zabawy!



UWAGA! 
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?

Serdecznie Was zachęcam.


Klasa IV A

Temat: Pisownia wyrazów z rz i ż

Ćwiczenie 1

Przepisz do zeszytu lub na kartkę lub jeżeli masz taka możliwość , to wydrukuj  podany tekst. ( Pamiętam i wiem o tym, że gro z Was ma zeszyty w szkole). 
Następnie podkreśl:
 • zieloną linią wyrazy, w których rz wymienia się na r,
 • niebieską linią wyrazy, w których rz występuje po spółgłoskach,
 • fioletową linią – wyrazy z -arz, -erz, -mistrz, -mierz w zakończeniach,
 • żółtą linią – wyrazy z rz niewymiennym.

W restauracji rozległ się wrzask. Jednej z klientek, której właśnie serwowano jarzyny na parze ze świeżymi warzywami, pękło z trzaskiem krzesło. Wchodzący akurat do restauracji marynarz rzucił się damie na ratunek. Nikt, nawet kuchmistrz zajęty ucieraniem ziaren pieprzu w moździerzu, nie zauważył tej sytuacji. Na szczęście mężczyzna w porę chwycił kosz dojrzałych brzoskwiń oraz dzbanek z wrzątkiem znajdujące się na stole, ponieważ przerażona pani chwyciła za brzeg stolika, który zachwiał się niebezpiecznie i mógł ją przygnieść.

Ćwiczenie 2

Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne lub takie ich formy, w których rz wymienia się na r

którzy - 
drze -
otworzą - 
wieczerza - 
tworzyć -
wzgórze -
temperaturze -
lekarz - 
orzeł -
powtarzam -
bierz - 
dworzanie -
morze -
pisarz -
trzech -

Dokończ zdanie:
Rz piszemy w wyrazach, w których ___________________________________________

Ćwiczenie 3

Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne, w których zachodzi wymiana ż na g, dz, z, h, ź, s.

dróżka -
uważać-
dłużej -
mnożenie -
pomóż -
potężny -
droższy -
ulżyć -
drużyna - 
każę -
mosiężny -
wożą -
drużba -
pieniężny -
wiążę -

Ż piszemy w wyrazach, w których ____________________________________________




UWAGA! 
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?


Serdecznie Was zachęcam.


Klasa V E

Temat:  Z kropką czy bez kropki?


1. Zapisz liczebniki za pomocą cyfr arabskich. Pamiętaj o postawieniu kropki po liczebnikach porządkowych.

dziewiąte piętro -

dziewięć pięter -

pierwsza klasa -

jedna klasa -

trzy osoby -

trzecia osoba -


2. Uzupełnij zdania podanymi w nawiasach datami zapisanymi słownie.

(8.06) ___________________________________________________________ odbędzie się premiera przedstawienia przygotowanego przez naszą klasę.
Dzieci wyjechały w góry (21.07) ________________________________________________
______________________________________________________.
Dzień Ojca świętujemy (23.06) _________________________________________________
______________________________________________________.




3. Zapisz słownie daty zamieszczone na kartkach z kalendarza.


1956

MAJ
14



SOBOTA
Piotra, Pawła

2015

WRZESIEŃ
26


SOBOTA
Piotra, Pawła

2000

STYCZEŃ

1



UWAGA! 
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?


Serdecznie Was zachęcam.

 Temat: Nie boimy się ortografii 


1. Uzupełnij drugą kolumnę tabeli zgodnie z poleceniami zawartymi w kolumnie pierwszej. Następnie zapisz w każdej rubryce z kolumny trzeciej odpowiednią regułę ortograficzną. Skorzystaj z informacji zawartych w Przypomnieniach ze strony 238 podręcznika.

Polecenie
Rozwiązanie
Reguła ortograficzna
Do podanych wyrazów dopisz słowa wyjaśniające pisownię ch.

duch – ____________________
łańcuchy – _________________
mucha – ___________________
strach – ___________________

Dopisz do wymienionych słów wyrazy wyjaśniające pisownię h.

druhna – ___________________
błahostka – ________________
wahadło – _________________

Do podanych słów dopisz wyrazy bliskoznaczne, w których ch występuje po literze s.
skrytka – __________________
przestudzić – _______________
przytułek – ________________
złapać – ___________________


2. Uzupełnij zdania odpowiednimi wyrazami we właściwej formie.


Chełm czy hełm?

W herbie ________________ widnieje biały niedźwiedź.
Żołnierz nie wyruszy na wojnę bez ________________.
Zawsze chciałam założyć ________________ strażacki.
Mieszkańcy ________________ są dumni z zabytków znajdujących się w ich mieście.

Chart czy hart?

Greccy herosi nigdy nie tracili ________________ ducha.
Chciałbym mieć ________________ afgańskiego.
Prometeuszowi można pozazdrościć odwagi, determinacji
i ________________.
Wyruszyliśmy w podróż z naszym pupilem – długowłosym ________________.



3. Połącz podane wyrazy z odpowiednimi wyjaśnieniamui.

hart
•    pies myśliwski
Chełm
•    ochronne nakrycie głowy, używane między innymi przez strażaków
hełm
•    miasto leżące na wchodzie Polski
chart
•    nieugiętość, wytrzymałość fizyczna i psychiczna




UWAGA! 
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?

Serdecznie Was zachęcam.

Klasa VI C


Temat:  J. R. R. Tolkien - twórca hobbitów. Poznajemy życie i twórczość pisarza.



Poszukaj w dostępnych Ci źródłach informacji na temat  życia i twórczości J. R. R. Tolkiena.
Zwróć uwagę na:
1. Gdzie i kiedy urodził się J.R.R.Tolkien?
2. Co sprawiło, że przyszedł na świat w tak odległym miejscu?
3. Jak wspomina swoje dzieciństwo w Afryce?
4. Czy pająki z Mrocznej Krainy mają coś wspólnego z dzieciństwem?
5. Dlaczego matka Tolkiena postanowiła wrócić z nim i jego bratem do Anglii?
6. Jak J.R.R. Tolkien wpadł na pomysł napisania  " Hobbita"?

Napisz krótką i wyczerpująca notatkę ( pamiętaj o akapitach).







 












2 komentarze:

  1. Gracjan klasa 6c
    Dzień dobry. Chciałbym przekazać, że we wtorek zabrała nam Pani zeszyty do sprawdzenia, w środę nie mieliśmy lekcji, a w czwartek nie było już lekcji. Tak więc wychodzi na to, że nie mamy zeszytów. Czy notatkę, którą Pani podała mamy napisać na osobnych kartkach, czy czekać, aż odda Pani zeszyty po powrocie do szkoły?

    Z wyrazami szacunku
    Gracjan

    OdpowiedzUsuń
  2. Gracjanie,
    w poście z dnia 16 marca br. jest umieszczona informacja dla tych uczniów, których zeszyty są w szkole.
    Zachęcam do czytania ze zrozumieniem WSZYSTKICH informacji.

    Pozdrawiam
    Twoja polonistka

    OdpowiedzUsuń