mam nadzieję, że nieźle sobie dajecie radę z lekcjami na odległość?
W takim razie kontynuujemy kolejny dzień powtarzania i utrwalania wiadomości...
Powodzenia i miłej zabawy!
UWAGA!
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?
Serdecznie Was zachęcam.
Klasa IV A
Temat: Pisownia wyrazów z rz i ż
Ćwiczenie 1
Przepisz do zeszytu lub na kartkę lub jeżeli masz taka możliwość , to wydrukuj podany tekst. ( Pamiętam i wiem o tym, że gro z Was ma zeszyty w szkole).
Następnie podkreśl:
• zieloną linią wyrazy, w których rz wymienia się na r,
• niebieską linią wyrazy, w których rz występuje po spółgłoskach,
• fioletową linią – wyrazy z -arz, -erz, -mistrz, -mierz w zakończeniach,
• żółtą linią – wyrazy z rz niewymiennym.
W restauracji rozległ się wrzask. Jednej z klientek, której właśnie serwowano jarzyny
na parze ze świeżymi warzywami, pękło z trzaskiem krzesło. Wchodzący akurat do
restauracji marynarz rzucił się damie na ratunek. Nikt, nawet kuchmistrz zajęty
ucieraniem ziaren pieprzu w moździerzu, nie zauważył tej sytuacji. Na szczęście
mężczyzna w porę chwycił kosz dojrzałych brzoskwiń oraz dzbanek z wrzątkiem
znajdujące się na stole, ponieważ przerażona pani chwyciła za brzeg stolika, który
zachwiał się niebezpiecznie i mógł ją przygnieść.
Ćwiczenie 2
Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne lub takie ich formy, w których rz wymienia się na r
którzy -
drze -
otworzą -
wieczerza -
tworzyć -
wzgórze -
temperaturze -
lekarz -
orzeł -
powtarzam -
bierz -
dworzanie -
morze -
pisarz -
trzech -
Dokończ zdanie:
Rz piszemy w wyrazach, w których ___________________________________________
Ćwiczenie 3
Do podanych wyrazów dopisz wyrazy pokrewne, w których zachodzi wymiana ż na g, dz, z, h, ź, s.
dróżka -
uważać-
dłużej -
mnożenie -
pomóż -
potężny -
droższy -
ulżyć -
drużyna -
każę -
mosiężny -
wożą -
drużba -
pieniężny -
wiążę -
Ż piszemy w wyrazach, w których ____________________________________________
UWAGA!
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?
Serdecznie Was zachęcam.
Klasa V E
Temat: Z kropką czy bez kropki?
1. Zapisz
liczebniki za pomocą cyfr arabskich. Pamiętaj o postawieniu kropki po
liczebnikach porządkowych.
dziewiąte piętro -
dziewięć pięter -
pierwsza klasa -
jedna klasa -
trzy osoby -
trzecia osoba -
2. Uzupełnij
zdania podanymi w nawiasach datami zapisanymi słownie.
(8.06)
___________________________________________________________ odbędzie się
premiera przedstawienia przygotowanego przez naszą klasę.
Dzieci
wyjechały w góry (21.07) ________________________________________________
______________________________________________________.
Dzień
Ojca świętujemy (23.06) _________________________________________________
______________________________________________________.
3. Zapisz słownie daty
zamieszczone na kartkach z kalendarza.
1956
MAJ
14
SOBOTA
Piotra, Pawła
|
2015
WRZESIEŃ
26
SOBOTA
Piotra, Pawła
|
2000
STYCZEŃ
1
UWAGA!
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?
Serdecznie Was zachęcam.
Temat: Nie boimy się ortografii
1. Uzupełnij drugą kolumnę tabeli zgodnie z
poleceniami zawartymi w kolumnie pierwszej. Następnie zapisz w każdej rubryce z
kolumny trzeciej odpowiednią regułę ortograficzną. Skorzystaj z informacji
zawartych w Przypomnieniach ze strony
238 podręcznika.
2. Uzupełnij zdania odpowiednimi
wyrazami we właściwej formie.
Chełm
czy hełm?
W herbie ________________ widnieje biały niedźwiedź.
Żołnierz nie wyruszy na wojnę bez ________________.
Zawsze chciałam założyć ________________ strażacki.
Mieszkańcy ________________ są dumni z zabytków znajdujących
się w ich mieście.
Chart
czy hart?
Greccy herosi nigdy nie tracili ________________ ducha.
Chciałbym mieć ________________ afgańskiego.
Prometeuszowi można pozazdrościć odwagi,
determinacji
i ________________.
Wyruszyliśmy w podróż z naszym pupilem – długowłosym
________________.
|
3. Połącz podane wyrazy z odpowiednimi
wyjaśnieniamui.
hart
|
•
|
• pies
myśliwski
|
Chełm
|
•
|
• ochronne
nakrycie głowy, używane między innymi przez strażaków
|
hełm
|
•
|
• miasto
leżące na wchodzie Polski
|
chart
|
•
|
• nieugiętość,
wytrzymałość fizyczna i psychiczna
|
UWAGA!
Bardzo Was proszę, zaglądajcie na blog naszej szkolnej biblioteki. Jest tam umieszczonych dużo ciekawych informacji m. in. konkursy. Może ktoś z Was chętnie weźmie, w którymś udział?
Serdecznie Was zachęcam.
Klasa VI C
Temat: J. R. R. Tolkien - twórca hobbitów. Poznajemy życie i twórczość pisarza.
Poszukaj w dostępnych Ci źródłach informacji na temat życia i twórczości J. R. R. Tolkiena.
Zwróć uwagę na:
1. Gdzie i kiedy urodził się J.R.R.Tolkien?
2. Co sprawiło, że przyszedł na świat w tak odległym miejscu?
3. Jak wspomina swoje dzieciństwo w Afryce?
4. Czy pająki z Mrocznej Krainy mają coś wspólnego z dzieciństwem?
5. Dlaczego matka Tolkiena postanowiła wrócić z nim i jego bratem do Anglii?
6. Jak J.R.R. Tolkien wpadł na pomysł napisania " Hobbita"?
Napisz krótką i wyczerpująca notatkę ( pamiętaj o akapitach).
Gracjan klasa 6c
OdpowiedzUsuńDzień dobry. Chciałbym przekazać, że we wtorek zabrała nam Pani zeszyty do sprawdzenia, w środę nie mieliśmy lekcji, a w czwartek nie było już lekcji. Tak więc wychodzi na to, że nie mamy zeszytów. Czy notatkę, którą Pani podała mamy napisać na osobnych kartkach, czy czekać, aż odda Pani zeszyty po powrocie do szkoły?
Z wyrazami szacunku
Gracjan
Gracjanie,
OdpowiedzUsuńw poście z dnia 16 marca br. jest umieszczona informacja dla tych uczniów, których zeszyty są w szkole.
Zachęcam do czytania ze zrozumieniem WSZYSTKICH informacji.
Pozdrawiam
Twoja polonistka