wtorek, 28 kwietnia 2020

Klasa VI C

UWAGA!


12 maja br. zaczynamy omawiać lekturę 

Kornela Makuszyńskiego pt. " Szatan z siódmej klasy"






Dzień dobry Moi Drodzy, 

dzisiaj, tj. 28 kwietnia serdecznie zapraszam Was na lekcję on line.

W związku z tym bardzo Was proszę, abyście rano przeczytali post z języka polskiego. O godzinie 12.00, kiedy zacznie się lekcja, proszę żebyście mieli już zapisane w zeszytach ćwiczenia, które o 8.00 pokażą się w poście. Będą to zadania z gramatyki, a my nie mamy zeszytów ćwiczeń. Toteż jeszcze raz bardzo Was proszę, aby każdy miał te zagadnienia przed sobą. Kto ma drukarkę i możliwość wydrukowania, może sobie wydrukować. Osoby, które nie będą miały przed sobą ćwiczeń, potraktuję jako nieprzygotowanie do lekcji.



Aby wejść na lekcję języka polskiego należy wykonać następujące kroki.


1.Wchodzimy na swój szkolny email

2.W wiadomościach odebranych odszukujemy : Zaproszenie: język polski 6c

3.Otwieramy wiadomość 

4. Klikamy na link : meet.google.com..........


Tyle wystarczy zrobić aby pojawić się na lekcji. Nie jest potrzebny żaden kod.

Pozdrawiam, 
EŚF





Temat: Co już wiemy o częściach zdania? - okolicznik

Okolicznik to określenie czasownika ( podobnie jak dopełnienie, ale odpowiada na inne pytania).

Rodzaje okoliczników:

  • MIEJSCA ( gdzie?,skąd?, dokąd?, którędy?)
  • CZASU ( kiedy?, dokąd?, jak długo?)
  • SPOSOBU ( jak? w jaki sposób?)
  • PRZYCZYNY ( dlaczego? z jakiej przyczyny?)
  • CELU ( po co? w jakim celu?)
  • WARUNKU ( pod jakim warunkiem? w razie czego?)
  • PRZYZWOLENIA ( mimo co?, pomimo czego?, pomimo co?)

UWAGA !

NIESTETY, musicie znać na pamięć wszystkie rodzaje okoliczników i ich pytania !
Jeżeli teraz tego nie nauczycie się w klasie 7 i 8, będziecie mieli ogromne problemy ( to tak, jak z tabliczką mnożenia).

Proszę wykonajcie ćwiczenia.

1. W podanych zdaniach wskaż okoliczniki. Nazwij je.

1. Niedawno widzieliśmy w muzeum dzieła Rembrandta.

2. Trenujemy wytrwale, aby osiągnąć wyniki.

3. Autobus spóźnił się z powodu zasp śnieżnych.

4. Pomimo wieloletniej nauki języka angielskiego nie umiem porozumieć się z rodowitym          Anglikiem.

5. Bartek wyjechał wbrew zakazowi rodziców.

6. Wskutek choroby pozostałam w domu.

7. W wypadku zdobycia twierdzy wygramy tę wojnę.

8. Wyjdźmy zebrać jabłka w sadzie.

9. Zapytaj go o to dyskretnie.

10. Przyjdź do mnie w razie potrzeby.

11. Zawodnicy walczyli zawzięcie o pierwsze miejsce w turnieju.

12. Jutro zamierzam wyjechać z miasta


2. Podkreśl okoliczniki. Następnie wpisz je do tabeli, uzupełniając wszystkie rubryki.

" Bardzo ciemne chmury zaciągnęły całkowicie niebo. Sama przyroda zdawała się chętnie sprzyjać zwiadowcom. Z niemieckich okopów wyleciała wysoko rakieta. Zawisła na chwilę nad rzeką, oświetliła wodę i szybko zgasła. Teraz zwiadowcy mogli płynąć do brzegu, aby zlustrować obóz nieprzyjaciela. Drugą rakietę nieprędko puszczą wrogowie, Bezszelestnie przynieśli łódki na wał, a potem na wodę. Na pierwszą łódź zaraz wskoczył plutonowy i dwaj żołnierze. Przewoźnik kazał im się położyć na dnie łodzi, a sam stanął u steru. Mocno odbił łódź od brzegu i zaczął cicho wiosłować. Szybko popłynęli naprzód. Żołnierzom z wrażenia biły mocno serca. Mimo emocji zachowywali całkowity spokój. W  wypadku niepowodzenia trzeba byłoby odwołać akcję. "


wg J. Podracki " Dydaktyka składni polskiej"




Wyraz określany
Okolicznik
Pytanie
Nazwa okolicznika
Część mowy
zaciągnęły
całkowicie
jak?
ok. sposobu
przysłówek



























































































































16 komentarzy: