środa, 22 kwietnia 2020

Klasa VI F

UWAGA!


11 maja br. zaczynamy omawiać lekturę 
Kornela Makuszyńskiego pt. " Szatan z siódmej klasy"






Dzień dobry Moi Drodzy, 

jutro, tj. 22 kwietnia serdecznie zapraszam Was na lekcję on line.

W związku z tym bardzo Was proszę, abyście rano przeczytali post z języka polskiego. O godzinie 13.30, kiedy zacznie się lekcja, proszę żebyście mieli już zapisane w zeszytach ćwiczenia, które o 8.00 pokażą się w poście. Będą to zadania z gramatyki, a my nie mamy zeszytów ćwiczeń. Toteż jeszcze raz bardzo Was proszę, aby każdy miał te zagadnienia przed sobą. Kto ma drukarkę i możliwość wydrukowania, może sobie wydrukować. Osoby, które nie będą miały przed sobą ćwiczeń, potraktuję jako nieprzygotowanie do lekcji.



Aby wejść na jutrzejszą ( 22 kwietnia) lekcję języka polskiego należy wykonać następujące kroki.



1.Wchodzimy na swój szkolny email

2.W wiadomościach odebranych odszukujemy : Zaproszenie: język polski 6f

3.Otwieramy wiadomość 

4. Klikamy na link : meet.google.com..........


Tyle wystarczy zrobić aby pojawić się na lekcji. Nie jest potrzebny żaden kod.



Pozdrawiam, 



EŚF☺




Temat: Co już wiemy o częściach zdania? - przydawka





Część zdania określająca rzeczownik to przydawka
Najczęściej odpowiada ona na pytania: jaki?, który?, czyj?, ile?, czego? lub z czego?, np. Adam Mickiewicz był wybitnym poetą. 

Przydawką jest absolutnie każde określenie rzeczownika!

Rodzaje przydawek:

  • PRZYMIOTNA - wyrażona wszystkimi częściami mowy, odpowiadającymi na pytania przymiotnika, a więc: przymiotnikiem, zaimkiem przymiotnym, np.ciekawy film, tamten gracz .

  • LICZEBNA -wyrażona liczebnikiem, np. pięcioro dzieci, trzecie miejsce, sto lat.

  • PRZYIMKOWA - wyrażona wyrażeniem przyimkowym, np. dom z cegły, pudło na papiery, dzwonek do drzwi.

  • RZECZOWNA - wyrażona rzeczownikiem, np. odkrycie radu,, głowa państwa, muzyka Chopina.
  • Przydawkę rzeczowną wyrażoną rzeczownikiem w dopełniaczu nazywamy także dopełniaczową.

Wykonajcie ćwiczenia

1. Podkreśl przydawki w poszczególnych wypowiedziach. Napisz nad nimi, jakimi częsciami mowy zostały wyrażone.


Cześć!
Zaczęłam trenować łyżwiarstwo figurowe. Byłam dzisiaj na pierwszym treningu. Ćwiczymy na lodowisku miejskim - pracują tam najlepsi instruktorzy.
Moje nowe łyżwy dobrze sprawdziły się na tafli lodu, ale ochraniacze na nadgarstki okazały się niezbędne.
Przesyłam serdeczne pozdrowienia.
Maja


2. Rzeczowniki z jednej kolumny połącz z określającymi je przydawkami z drugiej tak, aby powstały znane ci terminy z teorii literatury. Nazwij rodzaje przydawek.

podmiot                              liryczny                       przydawka przymiotna
gatunek                              narodowa                    _________________
punkt                                  epizodyczna               __________________
rym                                     męski                         __________________
postać                                epiki                          __________________
zawiązanie                         historyczna                 __________________
komentarz                          kulminacyjny              __________________
epopeja                              autorski                       __________________
wiersz                                 biały                            __________________
pytanie                               akcji                             __________________
powieść                              retoryczne                   __________________


3. Przekształć zdania, tak aby zamiast podkreślonych wyrazów wystąpiły w nich przymiotniki. Jakimi częściami  zdania są utworzone przez Ciebie słowa?

Lubię wędrówki po górach.          _______________________

Podziwiam widoki Tatr .                ______________________

Dostałam naszyjnik ze złota.       _______________________

Migoce jak promienie słońca.      _______________________

22 komentarze: