Wyraz nazywający wykonawcę czynności, o której mowa w zdaniu, to podmiot.
Odpowiada on na pytania: kto?, co? i jest najczęściej rzeczownikiem lub zaimkiem zastępującym rzeczownik.
Kolumb dopłynął do nieznanego Europejczykom lądu.
Dotarł on do Ameryki.
Rodzaje podmiotów:
- GRAMATYCZNY - w języku polskim występuje najczęściej, wyrażony jest pojedynczym rzeczownikiem w mianowniku, np.
Maćko chciał ożenić Zbyszka z Jagienką ( chciał kto? - Maćko)
- LOGICZNY - wyrażony rzeczownikiem w dopełniaczu, najczęściej związany z orzeczeniem, w którym jest mowa o przybywaniu, ubywaniu lub braku czegoś, np.
Wiosną przybywa wody w rzekach ( przybywa czego? - wody)
Danusi nie było w Szczytnie ( nie było kogo? - Danusi)
- DOMYŚLNY - nie jest wyrażony bezpośrednio, jako osobny wyraz, lecz domyślamy się, o kim lub o czym mówi orzeczenie, np.
Wyruszyli na Żmudź. ( wyruszył kto ? - oni)
- SZEREGOWY - funkcję podmiotu pełni jednocześnie kilka wyrazów współrzędnych względem siebie, np.
Maćko i Zbyszko wyruszyli na Żmudź. ( wyruszył kto? - Maćko i Zbyszko)
- ZBIOROWY - wyrażony rzeczownikiem w l. poj., oznaczającym zbiorowość, np. klasa, armia, społeczeństwo, szlachta, np.
Rycerstwo polskie i litewskie rozgromiło Krzyżaków pod Grunwaldem.
- ZDANIE BEZPODMIOTOWE - brak podmiotu, nie wiadomo o kim lub o czym mowi orzeczenie, np.
Na czas przerwy semestralnej zawieszono zajęcia. ( nie wiadomo, kto zawiesił)
Wykonaj ćwiczenia.
1. W podanych zdaniach podkreśl podmioty. Jaką częścią mowy zostały wyrażone?
a) Gdzie dwóch się bije , tam trzeci korzysta.___LICZEBNIK__________________
b) Wczoraj już nie wróci. ________________________________________________
c) Przyjemnie jest chodzić po łące boso. ____________________________________
d) Ty jesteś wspaniałym tancerzem. _______________________________________
e) Zawodnicy wybiegli na boisko. _________________________________________
2. Podkreśl i nazwij rodzaje podmiotów w podanych zdaniach . Zaznacz zdanie bezpodmiotowe.
a) Nie starczyło mu odwagi na przyznanie się do winy. __PODMIOT LOGICZNY_____
b) Po wielkim wysiłku zrobiło się jej słabo. ___________________________________
c) Jedna jaskółka wiosny nie czyni. _________________________________________
d) Nie czyń drugiemu, co tobie niemiłe. _______________________________________
e) Co roku młodzież tłumnie uczestniczy w festiwalu. ___________________________
f) Rozległy się tysiące oklasków. ____________________________________________
g) Nie było żadnych szans na wygranie konkursu. ______________________________
h) Nie miał ochoty na dalszą rozmowę._______________________________________
i) Postanowiono rozpocząć akcję. ___________________________________________
j) Najlepsi wyjadą na tydzień do Paryża. ______________________________________
k) Za nim wrzask,psów, krzyk strzelców, trąby dojeżdżaczy grzmiały ze środka puszczy.
______________________________________________________________________
3. Przekształć zdania tak, aby znalazły się w nich podmioty szeregowe.
a) W kartonie znajdowały się ozdoby choinkowe.
b) Na wieszakach wisiały ubrania.
UWAGA !
Proszę, aby pracę przesłali mi uczniowie, którzy mają następujący nr w dzienniku
26 ( Piotruś ), 25 ( Wika ), 24 ( Lila ).
TYLKO Ci uczniowie wysyłają do mnie prace na pocztę edyta.sci@pracowniasp1.pl
do wtorku, 21 kwietnia do godz. 18.30
Powodzenia!
do wtorku, 21 kwietnia do godz. 18.30
Powodzenia!
Remigiusz S.
OdpowiedzUsuńLila T
OdpowiedzUsuńWiktoria H
OdpowiedzUsuńjakub F
OdpowiedzUsuńDaniel N
OdpowiedzUsuńPiotr Z
OdpowiedzUsuńOliwia H
OdpowiedzUsuńAntoni J. 6f
OdpowiedzUsuńMaja K
OdpowiedzUsuń