czwartek, 28 maja 2020

Klasa IV A

UWAGA!


8 czerwca br. zaczynamy omawiać lekturę 

Joanny Olech pt. " Dynastia Miziołków "




Temat: Jak rozpoznać podmiot i orzeczenie?


Moi Drodzy, 
dzisiaj poznamy 2 główne części zdania, a mianowicie podmiot i orzeczenie
Zapraszam Was do wysłuchania krótkich filmików.




Notatka w zeszycie

Podmiot 
  • część zdania.
  • nazywa wykonawcę czynności,
  • najczęściej wyrażony jest rzeczownikiem w mianowniku,
  • odpowiada na pytania: kto? co?
kto? mama; kto ? pies; kto? dzieci; co? piórnik; co? lato?; co ? szkoła


Orzeczenie
  • część zdania,
  • nazywa czynności lub stany,
  • najczęściej wyrażone jest czasownikiem w formie osobowej,
  • odpowiada na pytania: co robi?, co się z nim dzieje?
czyta, kwitnie, biega, leży, tańczy, śpi, bawi się, myje się


1. Podkreśl w zdaniach jedną linią podmiot, a dwiema orzeczenie.

Uczniowie poszli do szkoły.

Antoś szybko biega.

Moja siostra pięknie maluje.
 
Zimą siostrzeńcy cioci Magdy pojechali na obóz narciarski. 

W sierpniu wujek Paweł wyrusza samotnie w góry. 

Moi kuzyni codziennie jeżdżą rowerami do szkoły. 

Cała rodzina bardzo lubi aktywnie spędzać czas. 


2. Przeczytaj tekst i określ, które z podanych twierdzeń są prawdziwe, a które – fałszywe.


Zosia lubi grać w gry na komputerze.

Słowo grać jest orzeczeniem. P/F


Bardzo lubię jabłka.

Słowo jabłka to podmiot. P/F


Dorota jest nauczycielką.

Słowo Dorota jest podmiotem. P/F


Bieganie jest moim ulubionym sportem.

Słowo bieganie to orzeczenie. P/F


Powodzenia!


14 komentarzy: